Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, kwam ook in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een grote groep Oekraïense tijdelijk ontheemden aan. Bon stond, net als de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC), voor de uitdaging om deze doelgroep snel te bereiken en ze een zo goed mogelijke dienstverlening te kunnen bieden. Hoe ze dat precies aanpakten? Marleen Heysse, projectleider innovatie bij Bon, licht toe hoe ze de handen in elkaar sloegen.
“We besloten onze expertise, contacten en middelen te bundelen”, vertelt Marleen. “We richtten samen Oekraïne-hubs op in drie van de 22 Brusselse Gemeenschapscentra (GC’s): in GC De Platoo (Koekelberg), GC Kontact (Sint-Pieters-Woluwe) en GC Elzenhof (Elsene). Het doel was een outreachende werking uitbouwen op basis van de vragen en noden van de Oekraïense gemeenschap.”
Die werking werd opgestart met fysieke infosessies in iedere hub. De inhoud werd grondig afgestemd met experten van de VGC, zodat men een eenduidig Brussels verhaal kon brengen. “Intussen realiseerden we er een aanbod gericht op ontmoeting en empowerment, maar ook participatie aan het Brusselse aanbod en de initiatieven die solidariteit met (alle) nieuwkomers versterken”, klinkt het bij Marleen.
Verdiepende infosessies
“In iedere hub en in het Huis van het Nederlands gaan individuele permanenties door", zegt Marleen. "Zo kunnen mensen dicht bij hun woonplaats met hun vragen terecht bij een gespecialiseerd Oekraïneteam van trajectbegeleiders. Die bieden zelf een antwoord op de vragen of verwijzen hen door naar de juiste instanties." Ze vertelt hoe tijdens de permanenties vaak specifiekere noden naar boven komen. "Hierover organiseren we verdiepende infosessies in groep, zoals bijvoorbeeld over werk of het erkennen van buitenlandse diploma’s. We werken daarvoor samen met partners als VDAB en Actiris, maar ook Promote Ukraine, zodat een vlotte doorstroom naar deze cruciale partners gegarandeerd is.”
Synergie tussen alle betrokken partijen
“We leren veel uit deze samenwerking”, vertelt Marleen. “We willen te weten komen hoe we onze dienstverlening in Brussel naar alle nieuwkomers toe op een meer geïntegreerde manier uit kunnen bouwen.” Volgens haar komt de samenwerking erg mooi tot uiting tijdens de fysieke infosessies. Daarvoor vertrekt men uit een vertaling van het aanbod dat het Agentschap Integratie en Inburgering ontwikkelde voor Vlaanderen. "De experten van de VGC en de collega’s van de gemeenschapscentra zorgen voor actuele informatie een warm onthaal en professionele accommodatie. De participatiemedewerkers staan in voor promotie en zetten mensen tijdens de infosessie op weg naar ontspannende activiteiten in de hubs of in het bredere N-netwerk", vervolgt ze. "De Oekraïenssprekende leerkrachten geven heldere en relevante informatie en tot slot gaan onze trajectbegeleiders ter plaatse in op specifieke individuele noden."
“Tijdens zo’n infosessie ervaar je aan den lijve de synergie tussen alle betrokken partijen. Je voelt dat dat de aanwezige Oekraïense mensen deugd doet en hen concreet de weg wijst en Brussel, wat alle betrokken medewerkers op hun beurt ook zichtbaar deugd doet.”